lørdag 24. desember 2011

"Merii kurisushimasu"

Julehilsen fra スシロ (Sushiro), en sushi-kjederestaurant. kuri-sushi-masu. Annet enn reklamer er det ikke stor julestemning på tv, men det går bra. Jeg har sett "Tre nøtter til Askepott" litt for mange ganger uansett. 


 Klarte å spore opp adventskalendere på Kaldi Coffee Farm, en butikk med masse importerte matvarer.


22. desember, vintersolverv, kalles for 冬至 (Touji) i Japan. Da ble det fra gammelt av spist gresskar for å forbedre immunsystemet og unngå forkjølelse, og badet i yuzu, en hybrid av mandarin og noe annet, for å drive vekk onde ånder.  Vi delte opp yuzuene og hadde dem i en liten pose i stedet for å la hele fruktene flyte rundt i badekaret, som er mer tradisjonelt. Luktet sitrusfrukt av oss alle sammen dagen etter.
Gresskaret var tempura-gresskar, og det er så utrolig godt  

 
Lady GaGa sang på julespesialen til programmet "Music Station" igår, og så veldig stor ut med enormt høye heler.
Vennene mine synger sangene hennes på karaoke, og det er så gøy å høre på.


 Dots og en pakke med den julesjokoladen som selges i Norge, som jeg egentlig ikke vet hvilket land kommer fra. Etter å ha fått en utrolig tung pakke hjemmefra, som jeg tipper inneholder mye godteri, tror jeg jeg må dele litt med japanerne mine, ellers får jeg ikke spist det opp før julen er over.


Det virker som mange utvekslingsstudenter synes det er litt tungt å være borte fra norsk jul, men jeg har det veldig fint her jeg sitter og ser på tv uten juleinnslag, etter å ha laget nyttårskort til japanerne mine. Her er ikke julekort så viktige, det er nyttårskortene som teller. Det fåes kjøpt programmer til pc'n hvor man designer og printer ut kortene, og det vertsmor kjøpte hadde selvfølgelig mange hundre varianter å velge i, så det tok en stund.
At julaften og romjula er dager som alle andre, og ikke noe stort, passer meg veldig fint i år (selv om jeg savner julebesøk av og hos familien, lukten av granbar, julekaker og julesanger).

Det lille som skjer av julefeiring i Japan er den 25., så imorgen kommer resten av familien på middag og kaker.
På formiddagen imorgen skal jeg åpne pakkene mine, og så vil jeg takke for fine brev og pengegaver også 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar