onsdag 14. september 2011

 




Fine ting 

 ansiktsuttrykkene til elever når jeg svarer deres "good morning" med en japansk hilsen  å dele godteriet mitt med klassen (alle gir fra seg litt av det har med)  japansk mocchi og ichigo daifuku og dango og all tradisjonell snacks  volleyball med jentene i klassen i gymtimene  å finne Harry Potter-serien i bokhyllen hjemme, og å se at alle kapitlene har de originale navnene skrevet under de japanske  når elever jeg ikke kjenner vinker og smiler til meg i gangene  når det ringer ut til lunsj  da engelsklæreren min så at jeg hadde farget etterveksten og kommentaren var: "jeg vil veldig gjerne ha grønt hår en liten stund, men da får jeg ikke jobbe her mer" (hun har også gitt meg en kanji-bok for førsteklasse som datteren ikke bruker og ber meg øve masse i engelsktimene hennes)  å hvile hodet på pulten i mattetimen og høre på læreren ramse opp likninger på japansk  når jeg har øvd kyudo så lenge at jeg ikke kan bøye fingrene og knærne  samtalene om dramaserier med jentene i klassen  skolematen (som tydeligvis bare jeg liker)  at musikkboken min har engelske sanger og fransk opera og ting jeg faktisk kan og skjønner  de få dagene luften ikke har vært klam  klassen min  


Igår gikk jeg bort til den gutten som skulle representere klassen min i engelsk speech contest og ramset opp en lang setning på japansk og ønsket han lykke til. Jeg var ganske fornøyd med meg selv, men responsen hans var et trist blikk som unngikk øynene mine. Det viste seg at han hadde mistet stemmen og ikke kunne delta. Så flink. 
Alt ordnet seg heldigvis, for en annen gutt tok over og idag kom han videre til finalen. Det er både gøy, komisk og trist å høre på elevene lese engelske taler hentet fra lærebøkene. Måten de prater på, hvor de tar pauser og hvordan jeg merket at enkelte ikke aner hva de leser. Omtrent sånn jeg ville gjort om jeg skulle pugge en tekst på fransk (men engelskuttalen til enkelte er så dårlig at jeg ikke skjønner at de prater engelsk engang) 

Håper dere nyter å kunne sove uavbrutt om morgenen i Norge, for her blir det lyst rundt fem. 
Det er litt rart at det blir mørkt alt ved syv-tiden når solen står opp så tidlig. 


3 kommentarer:

  1. Maria håper du har det fint ps vi har sent deg e-post HILSEN PETTER

    SvarSlett
  2. det høres fint ut c: kos deg masse!

    SvarSlett
  3. Hei, jeg har lest bloggen din fra førsten av, og lurte på hvor mye japansk du kunne når du dro til Japan..? Jeg skal dra nå, i mars, og begynner å kjenne nervene, heheh..

    SvarSlett