fredag 23. september 2011

Har så mye å skrive om, men er helt elendig til å notere det ned. Når jeg først sitter her har jeg ingenting å legge til bildene. Det skjer noe nytt nesten hver dag, mange fine ting og noen litt mindre fine. Noterer mye i biologiboka, så mye at jeg har gitt opp å bruke den til biologinotater (noe jeg ikke klarer å skrive uansett) og heller gjort det til en slags notatbok til alt mulig. (nå innså jeg at alle bildene mine er på kameraet og at jeg må overføre dem til pc'n, åh.)

vinteruniformskjørt.

Crêpes er litt som norske pannekaker. Lurte på om de ville bruke en ekkel spraybokskrem, men neida 

      Fra mine to første timer med moderne japansk. Veldig slitsomt i lengden, for de fleste lærerne skriver helt uleselige kanjier, så med mindre det står i læreboka i tillegg må jeg nøye meg med å kopiere ned masse
kruseduller og gjette hvor strekene skal være. Har sluttet å slite ut øynene mine med det nå, for det meste.




Denne delen er ikke engang oversatt til japansk, noe jeg synes er helt supert.



Idag er det en slags helligdag (husker ikke hvilken), og okaasan tok med seg ungene på familiebesøk, så jeg var hos lokalkontakten min og familien hennes. Hele stuen var full av barnebøker, selv om de tre døtrene er tenåringer og eldre. Den eldste datteren studerer i Chicago, men er i Japan og leter etter jobb for tiden, så vi snakket masse engelsk sammen, dro rundt og spiste mat og pratet japansk med resten av familien. Det var så mye latter og litt rotete og veldigveldig fint. De bor en halvtimes tid unna i gå-avstand, og jeg har lovet dem å lage omelett og salat og blåbærpai en dag  

Mandag var det også en slags helligdag og skolefri, og på onsdag sluttet jeg tidlig og var hjemme kl. 3 fordi det plutselig kom en tyfon. Alle var kjempeglade og danset rundt i gangene, og jeg fikk tilogmed en klem i all ekstasen, hahaha. Brukte mine ekstra timer den dagen til å spise peanøtter og drikke te mens jeg sendte meldinger. 
Fint med sånne gjennomsiktige kopper, så kan jeg skrive samtidig som jeg drikker. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar