onsdag 2. november 2011

軽井沢(karuizawa)

Karuizawa er en by langt oppe i fjellene i Nagano, og et populært reisemål for turister fra spesielt Tokyo.
Det går an å kjøre enten motorvei eller en vei langsmed fjellene for å komme seg dit og tar mellom en og en og en halv time fra Takasaki. Første gangen jeg dro dir reiste jeg med vertsfamilien via motorveien, så da familien til Natsumi tok veien langs fjellene, skjønte jeg ikke helt hvor vi var på vei før vi var fremme.
Vi stoppet mange steder og så på nedlagte jernbaner, innsjøer og berømte tur-strekninger, og jeg  håper jeg får muligheten til å dra dit når alle trærne har høstfarger.













De brukte visst en evighet på å bygge denne for noen hundre år siden, men jernbanen ble ikke
vedlikeholdt godt nok, så nå kan den ikke brukes. 



Shinkansen stopper rett ved et stort shoppingområde, og mange kjendiser har sommerhus i utkanten av byen.
Vi kjørte en liten runde og så på de såkalte villaene, plassert i en skog full av høye, tynne trær som sperret for alt sollys. Ikke det første stedet jeg ville valgt å tilbringe sommeren, for å si det sånn. Det at alt var mørkt og bakken tom for gress fikk husene til å se mindre imponerende ut. Virket mest klamt og innesperret, men så er det ikke langt til shoppingdistriktet bestående av utallige butikker med vestlige merker. Burberry, Louis Vuitton, Gucci, Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Armani og mye mer. Det er også et par lekebutikker, sportsbutikker og japanske klesbutikker, kjøkkenutstyr, klokkebutikker, og så klart noen butikker som selger eksklusivt syltetøy eller gavepakninger med kaker og kjeks.
I følge wikipedia er Karuizawa også den eneste byen i verden til nå som har hatt både vinter- og sommer-OL.


(tok ingen bilder av selve shoppingstedet med Natsumi, så her er noen fra da jeg var der med vertsfamilien)









 Historien bak denne karamellen er at en eller annen kjent skuespiller bestemte seg for å starte karamellproduksjon på en liten gård i Hokkaido. Da jeg spurte hvorfor den lå i Hokkaido, så var svaret "fordi han liker seg der, tror jeg". Uansett var den veldig god, den typen som smelter på tungen og ikke ødelegger tennene dine. 

 Dette er Gunmas berømte お弁当 (lunsjboks) som ble dagens middag. 


 Synes de små eggene er litt skumle, har enda ikke skjønt hvilken fugl de kommer fra. 
Smaker som hønseegg, kan hende det er det også. mini-egg. 

Natsumi sitt rom er fullt av møbler fra Ikea, og da jeg gikk inn første gangen lurte jeg på om jeg fortsatt var i Japan. Var veldig hjemmekoselig, med salongbord og bokhyller, og så klart en sofa med samme navn som byen hun bodde i;  Karlstad.





Bladde gjennom årboken til alle vgs-ene i Karlstad og ble veldig overrasket over hvor mange gjennomførte temabilder det var. "Skolen min har flest temabilder fordi den er best" - Natsumi  hahaha


Kaker fra bakeriet hvor Natsumi jobbet før, og hvor hun bare fikk dele sjokoladen i biter fordi sjefen mente hun var alt for dårlig til å gjøre noe annet. Var ikke så ille som hun fikk det til å høres ut som, heldigvis. 


2 kommentarer:

  1. Har fulgt med på deg og noen andre bloggere fra Japan, synes du har vært veldig flink til å blogge!
    De kakene så veldg gode!! ^^
    forresten, jeg syntes jeg har spist lignende egg før... tror det var due egg...

    SvarSlett
  2. Akkurat nå føler jeg meg veldig som Anna....
    Vil du vite hvorfor??
    -Fordi jeg har håret i en dott på hodet, og jeg har fått en kvise på samme sted som hun har føflekk :P
    -Pelle

    SvarSlett