torsdag 25. august 2011

japanjapanjapan

























Alt er så fint, vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg! Orienteringen var super, og alle de frivillige var så søte og koselige. Lederne for min "group three" var Panama-san (aka Kentaro som var på utveksling i Panama), Naoko som snakker flytende amerikansk og China-chan (Chinatsu) som var veldig opptatt av at vi må "achieve our goals" mens vi er her ♥ De lærte oss en dans som heter "Soran-bushi"som de danset for oss på velkomstmiddagen. Den handler om å fange fisk, og de danser den på skolefestivaler. Føler meg litt japansk allerede, hahaha.

På togturen bort til familien smilte jeg hele veien, og jeg har ikke vært nervøs for noen ting enda. (Bortsett fra det at jeg må holde en tale om meg selv på japansk i 1-2min første skoledag, som er til mandag .......)
Okaasan (vertsmor) skal hjelpe meg å skrive den, for alle de forskjellige høflighetsformene er ganske forvirrende. Til nå har jeg bare pratet med vertsfamilien min, og derfor lærer jeg de verbendingene som er beregnet på familie og nære venner. Japansken min kunne vært mye bedre, og vertssøster Rui på fem år har derfor gjort det til sin oppgave å lære meg å skrive tegnene i riktig såkalt "stroke order". Jeg lærer henne å si alfabetet på engelsk, hun viser meg hva som er riktig og tegner litt hjerter og blomster i boka mi. En fin ordning.

I går var jeg innom vertsskolen min, og fordi jeg er et halvt år forsinket så var alle lærerne i ekstase og rektor kom innom selv om han hadde ferie. Alt jeg klarte å få frem på japansk var en veldigveldig høflig hilsen og et par "åja, ja jeg skjønner", men de var kjempeimponert. Det samme skjedde da vi gikk rundt og hilste på folk i nabolaget mitt, som forresten er fullt av småbarn og hunder og gamle damer på sykler.

Mat og drikke i Japan er utrolig billig, noe som bekymrer meg litt, hahaha. Skoleuniformen min blir skreddersydd, så om jeg legger på meg for mye får jeg et problem .... De målte meg da jeg var innom skolen, og det tar ti dager å sy den så den første skoleuka må jeg gå i "vanlige" klær. Som om det å være utvekslingsstudent MED skoleuniform ikke fikk meg til å skille meg ut fra før av, heh. På en annen side så er det litt fint å være meg selv i mine egne klær helt i starten, så jeg er glad uniformen ikke er ferdig enda.

Forresten så lager vi iskaffe ved å legge isbiter i varm latte og la den bli kjølt ned mens vi drikker, og jeg har ikke drukket vann siden orienteringen, vi drikker kun iste!



2 kommentarer:

  1. Ååå det er så natsukashii å lese om hvordan det er å være i Japan når man ikke har vært der så mye før, og alle nye inntrykk av nabolag og skoler osv. Når jeg leser det du skriver, husker jeg virkelig tilbake til mine første dager i Japan- Som var helt spesielle, nesten magiske. Mange flotte bilder <3

    ååh, egentlig hører jeg til på wordpress nå, men bloggen din ville ikke la meg kommentere med det. Så her er linken til meg; http://wictorianart.wordpress.com/

    SvarSlett
  2. Så spennende! Gleder meg skikkelig til å lese mer :)

    SvarSlett